joi, 8 octombrie 2009

Împreună... pentru o școală de administrație mai bună!


Zi de zi, în calitate de simpli cetățeni, ne confruntăm cu aceleași probleme – suntem nemulțumiți de serviciile oferite de instituțiile publice, de atitudinea funcționarilor publici, ne plângem de corupția din sistem, de cozi și birocrație. De câte ori nu s-a întâmplat să vă simțiți copleșiți de o serie de proceduri administrative, care se prespune că au fost create pentru a ne îmbunătăți, deci implicit, a ne ușura existența? Cu toate acestea, ceea ce remarcăm este faptul că sistemul administrativ din România se complică din ce în ce mai mult, încercând să copieze, fără succes, complexitatea celui din occident.
Diferența esențială dintre administrația publică din Europa de Vest și cea din țara noastră constă, din punctul meu de vedere, în pregătirea celor ce activează în domeniu. Acolo însă selecția funcționarilor publici nu se realizează pe principiul nepotismului, al pilelor și al șpăgilor. Ceea ce primează este nivelul cunoștințelor și experiența.
În urmă cu mai mult de un secol, Paul Negulescu ne-a oferit o soluție la aceste probleme: școlile de administrație publică. Existența acestor școli este necesară pentru pregătirea și educarea profesională a viitorilor funcționari publici. Însă Paul Negulescu a mai atras atenția asupra unui aspect și anume că "în această școală [trebuie] să învețe acești tineri și marile probleme ale dreptului public și respectul de legalitate, dar și dragostea pentru neam".
Din păcate, în România nu se învăță în nici o școală despre respect și dragoste. Uităm că adevăratul obiectiv al administrației publice este de a servi interesul general al oamenilor, iar că școala de administrație ar trebui să fie soluția și nu problema. Nici Paul Negulescu și nici un alt specialist nu au oferit însă metode de motivare a tinerilor, metode prin care aceștia să conștientizeze importanța studiilor superioare, a studiilor de specialitate. Majoritatea urmărește obținerea unei diplome și a unui loc de muncă și nu parcurgerea unei facultăți și dobândirea unei profesii pentru o viitoare carieră. Adevărata problemă este lipsa de interes a studenților, ceea ce generează absolvenți nepregătiți și implicit funcționari publici nu foarte performanți, deci un sistem imperfect. Eliminarea corupției și îmbunătățirea sistemului de învățământ din cadrul școlilor de știinte administrative ar constitui cu siguranță un început promițător pentru reforma administrației publice din România.
Îmbinarea educației formale cu cea non-formală ar permite realizarea unor cursuri de actualitate și seminarii mai practice ce ar prezenta o atracție mai mare și astfel s-ar facilita dobândirea unei experiențe mai bogate pentru viitorii specialiști în domeniu. La acumularea acestei experiențe contribuie și alte forme de organizare ale școlilor de administrație cum ar fi organizațiile neguvernamentale. Asociația Națională a Studenților în Științe Administrative (ANSSA) este una dintre aceste organizații, ce sprijină inițiativele studenților de la facultățile și specializările de administrație publică. ANSSA încurajează implicarea activă a studenților în proiecte ce privesc sectorul public, formarea profesională a viitorilor funcționari publici și exprimarea opiniilor referitoare la administrația actuală. Este o oportunitate pentru studenți să intre în contact cu organele administrației publice, să aplice ceea ce învață, dar și să dobândească noi cunoștințe de specialitate.
Revista Administer este și ea un instrument util atât pentru studenții care au ceva de spus, cât și pentru cei ce doresc să se informeze. Sperăm ca prin intermediul ei să motivăm pe cât mai mulți dintre cei ce au optat pentru această specializare să-și exprime punctul de vedere și să se implice în proiecte privind administrația publică.
Avantajul constă în experiența pe care o dobândim împreună, în ceea ce reușim să învățăm, unii de la alții, de la persoanele cu care intrăm în contact, dar și din greșelile noastre – care în acest cadru ne sunt permise.
Din păcate, în România nu se învăță în nici o școală despre respect și dragoste. Uităm că adevăratul obiectiv al administrației publice este de a servi interesul general al oamenilor, iar că școala de administrație ar trebui să fie soluția și nu problema. Nici Paul Negulescu și nici un alt specialist nu au oferit însă metode de motivare a tinerilor, metode prin care aceștia să conștientizeze importanța studiilor superioare, a studiilor de specialitate. Majoritatea urmărește obținerea unei diplome și a unui loc de muncă și nu parcurgerea unei facultăți și dobândirea unei profesii pentru o viitoare carieră. Adevărata problemă este lipsa de interes a studenților, ceea ce generează absolvenți nepregătiți și implicit funcționari publici nu foarte performanți, deci un sistem imperfect. Eliminarea corupției și îmbunătățirea sistemului de învățământ din cadrul școlilor de știinte administrative ar constitui cu siguranță un început promițător pentru reforma administrației publice din România.
Îmbinarea educației formale cu cea non-formală ar permite realizarea unor cursuri de actualitate și seminarii mai practice ce ar prezenta o atracție mai mare și astfel s-ar facilita dobândirea unei experiențe mai bogate pentru viitorii specialiști în domeniu. La acumularea acestei experiențe contribuie și alte forme de organizare ale școlilor de administrație cum ar fi organizațiile neguvernamentale. Asociația Națională a Studenților în Științe Administrative (ANSSA) este una dintre aceste organizații, ce sprijină inițiativele studenților de la facultățile și specializările de administrație publică. ANSSA încurajează implicarea activă a studenților în proiecte ce privesc sectorul public, formarea profesională a viitorilor funcționari publici și exprimarea opiniilor referitoare la administrația actuală. Este o oportunitate pentru studenți să intre în contact cu organele administrației publice, să aplice ceea ce învață, dar și să dobândească noi cunoștințe de specialitate.
Revista Administer este și ea un instrument util atât pentru studenții care au ceva de spus, cât și pentru cei ce doresc să se informeze. Sperăm ca prin intermediul ei să motivăm pe cât mai mulți dintre cei ce au optat pentru această specializare să-și exprime punctul de vedere și să se implice în proiecte privind administrația publică.
Avantajul constă în experiența pe care o dobândim împreună, în ceea ce reușim să învățăm, unii de la alții, de la persoanele cu care intrăm în contact, dar și din greșelile noastre – care în acest cadru ne sunt permise.

Irina LEPĂDATU

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu